aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

אני יודעת שאתם אוהבים את הילדים שלכם. למעשה, כל הורה שנכנס לאתר שלי עושה זאת מתוך אהבה גדולה לילדו ולרוב מתוך אהבה שמהולה גם בתסכול קל שמופיע מתוך קושי של הילד. ילדים עם קשיי ויסות חושי, הפרעות קשב וריכוז או קשיי למידה יכולים להעמיד את ההורים מול אתגרים כשאלו לא תמיד יודעים כיצד עליהם לנהוג (האם להיות קשוחים או רכים). ממש כמו כל הילדים גם כאן המתכון לחיים טובים הוא אהבה שמובעת כלפיהם ולשם כך ריכזתי 8 דרכים (נוספות) להביע את אהבתכם לילדים:

הקשיבו למה שיש לילד לומר

הילדים זקוקים לכך שההורים יקשיבו להם. לרוב, הם לא מחפשים פתרונות של קסם, הם מחפשים אוזן קשבת ולכן ההקשבה צריכה להיות הקשבה פעילה. למשל, כאשר הילד מספר שהיה לו קשה לשבת בכיתה יש לשאול אותו מה הוא עשה בנידון, מה הפריע לו, איך הוא הרגיש ולא לחפש מיד פתרונות ולהסביר לו כמה זה חשוב ללמוד (את זה הוא כבר יודע). במקרים אלו הילד מחפש אוזן קשבת ולא רק את הפתרון. כמובן, במקביל כהורים יש לחפש את הפתרון אבל ברגע שהילד מביע את התסכול הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות למענו הוא להקשיב לו.

קבלו את הילד

הורים רבים חושבים שהם יודעים מה נכון ומה לא נכון לילדיהם ומוכנים להעביר את המסרים הלאה. הילדים לעומת זאת רוצים להרגיש שהם בסדר ומקובלים. ילד אשר מרגיש שהוא מקובל, גם אם יש לו קשיים כמו קשיי ויסות חושי, קשיי למידה ועוד, יצליח להתגבר עליהם ולהשתלב בחברה טוב יותר. לקבל את הילד משמעותו להקשיב לו, לחבק אותו וגם להגיד לו מה אתם אוהבים בו במיוחד.

למדו יחד

חווית הלמידה המשותפת היא חוויה שפותחת את עולמם של הילדים ושל המבוגרים. ילדים אשר חווים קשיי למידה עלולים לחשוב שלמידה זה לא בשבילם ושהם לא יכולים להצליח. למידה משותפת שאינה קונבנציונלית יכולה לפתוח את הילדים בפני הזדמנויות הלמידה ולהרגיש אהובים ומוצלחים. למידה משותפת יכולה להתבצע על ידי מחקר של נושא במשותף, טיול עם מדריך צמחים וזיהוי צמחים, ביצוע ניסויים (אפשר למצוא הרבה ניסויים שקל לבצע בבית) ועוד.

צרו חוויות חדשות

ילד אשר חווה חוויות יכול להרגיש את האהבה שניתנת לו. אין צורך "להעסיק" את הילד אלא הכוונה היא ליצור חוויות משותפות חדשות שאינן כוללות את הפעילויות הרגילות היום יומיות. נסיעה למקום חדש, טיול ואפילו שינוי אופן הארוחה (למשל לעשות פיקניק בסלון עם אוהל) יכולות להיות מהנות במיוחד וליצור זמן משותף שאין שני לו.

הקפידו על זמן יחידני

כל ילד זקוק לזמן שלו עם ההורים. גם במשפחות ברוכות ילדים אפשר למצוא זמן יחיד עם הילד. זמן משותף יכול להיות זמן של שיחה 1:1, פעילות משותפת כמו בישול ואפילו עבודה בגינה והוא יכול להיות גם בנסיעה כאשר באותו הזמן יש להיות קשובים לילד, לעודד אותו להיפתח ולדרבן אותו לשיח. חשוב שהילד יבין שההורים מתאמצים לבלות איתו וכדאי לציין זאת גם בפעולות הפשוטות במילים כמו: "היום נבשל רק שנינו ונוכל קצת להשתולל".

תהפכו להיות ילדים

אחד הדברים שקורים להורים הוא שהם הופכים להיות מאד "הוריים" לאחר לידת הילדים. הילדים אוהבים להשתטות, לעשות שטויות, לצעוק, לקפוץ והם לא מחפשים רק הורים שיעמידו אותם במקום. כמובן, גבולות מבורכים תמיד (אפשר למצוא באתר שכתבתי על כך) אבל אפשר גם להשתולל ולהשתובב יחד. השתובבות כמו גלגול, קפיצה, משחקי מגרש משותפים (משחקי כדורגל, טיפוס על מתקנים ועוד) ואפילו לעשות יחד פרצופים יכולים להיות בלתי נשכחים והם לא צריכים לבוא במקום הצבת הגבולות. משחקי ילדים עם הילדים יכולים להעלות חיוכים רבים, צחוק ולתת לילדים תחושה שהם אהובים.

ספרו סיפורים

הורים רבים שוכחים לספר לילדיהם סיפורים ובוודאי לאחר שאלו נכנסו לכיתה א. רוב הילדים אוהבים לשמוע סיפורים לפני השינה אך לא רק. לסיפורים יש מקום חשוב בחיינו, הם יוצרים זמן איכות קסום ותקשורת. לכן, חשוב להמשיך לספר סיפורים (אצל ילדים עם קשיי למידה חשוב במיוחד להמשיך להקריא סיפורים כך שהם לא ישכחו את חדוות הקריאה ויבינו כי לא מדובר רק במטלה מורכבת). הסיפורים יכולים להיות מוקראים מספר והם יכולים להיות מומצאים, מהראש ואפשר אפילו להמציא סיפורים יחד.

פנו לעזרה

גם אם אתם אוהבים את הילדים שלכם יותר מכל דבר אחר בעולם, יכול להיות שאתם צריכים עזרה או שילדכם צריכים אותה. למשל אם ילדכם מביעים קשיי למידה, קשיי ויסות חושי ועוד, עזרה תוכל לגשר על הקשיים השונים. קבלת עזרה היא הבעה של אהבה ולא להפך כאשר חשוב להסביר לילד כי העזרה באה מתוך אהבה אליו.