aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

ילדים רבים חווים קושי להתרכז ולהקשיב בכיתה. ישנן 11 מבין הסיבות שיכולות לגרום להפרעות קשב וריכוז שאבחון שלהן יכול לפתור את הבעיה. האבחון יכול למצוא את הסיבה או הסיבות שגורמות להפרעות ולתת כלים שיפחיתו את הבעיה בצורה משמעותית ואף יעלימו אותה.

רגישות יתר לרעשים

רגישות יתר לרעשים מופיעה אצל ילדים ומבוגרים והיא יכולה לגרום להפרעה בריכוז. מי שכל רעש מפריע לו יכול למצוא את עצמו סובל גם בסביבה שנחשבת לשקטה יחסית. למשל, ילדים שרגישים לרעשים יכולים להיות מושפעים מרעש של גינון מחוץ לכיתה בזמן שהילדים האחרים בכיתה והמורה לא ישימו לב לקיומו.

רגישות יתר לריחות

ילדים ומבוגרים שרגישים לריחות יכולים להיות מוסחים בקלות רבה ולהרגיש אי נוחות בסביבה בה יש ריחות שמפריעים להם. הריחות שיכולים להפריע למי שרגיש לריחות לא חייבים להיות ריחות חזקים במיוחד אך בתחושה האישית הם מרגישים מוסחים מהריח שבסביבה.

רגישות טקטלית

רגישות טקטלית היא רגישות על פני עור. מי שרגיש מבחינה טקטלית יכול להיות מושפע מכל גירוי והגירוי יכול להיות הבד של הבגד, מגע של ילדים בסביבה ומלכלוך שנמצא על השולחן (כמו למשל דבק שנזל ועוד). ילד שמרגיש כל גירוי על העור יכול להיות מושפע מכל דבר והדבר יכול לפגוע ביכולת הריכוז שלו.

רגישות לעוצמת האור

ישנם ילדים ומבוגרים שהרגישות שלהם לאור גבוהה יותר מאנשים אחרים. רגישות לאור יכולה לגרום לחוסר ריכוז ולקושי להקשיב לדברים העיקריים בסביבה כשבכיתה הסנוור יכול להיות מאור מבחוץ שפוגע בלוח או אור ישיר.

תנועתיות יתר

ילדים שחווים חוסר איזון במערכת הווסטיבולרית שלהם (המערכת האחראית על התנועה ועל  שיווי המשקל) מרגישים צורך לנוע כל הזמן. סיבה נוספת שיכולה לגרום לתנועתיות יתר מגיעה מחוסר איזון של המערכת הפרופריוצפטיבית (המערכת האחראית על התחושה העמוקה של השרירים, הגידים והמפרקים).

התנועתיות נעשית בשל חוסר איזון באחת המערכות והיא מובילה לקושי אמיתי להקשיב לנעשה מסביב ובכיתה, היא גורמת לצורך בתנועה מתמדת ומכאן עלולה גם להפריע לסביבה.

התאמצות בזמן כתיבה

ישנם ילדים שמתקשים מאד לכתוב ולכן הם כותבים לאט, כותבים לא ברור או מתעייפים מהר מאד מהכתיבה. הקושי יכול לנבוע למשל מחולשה של השרירים ואפשר לטפל בחולשה זו. כשהילדים מתעייפים מהכתיבה הם יכולים לאבד את יכולת הריכוז שלהם ומאבדים את הקשר עם מה שנעשה בכיתה.

תפקוד לקוי של שרירי העיניים

תפקוד לקוי של שרירי העיניים יכול להתבטא בקושי לבצע מעקב או התמקדות, מה שיכול להוביל לקושי לקרוא מהלוח או לקרוא מספר. לרוב לא מדובר בצורך להרכיב משקפיים אלא בביצוע חיזוק של שרירי העיניים. התפקוד הלקוי של שרירי העיניים יכולים להשפיע בצורה משמעותית על יכולת הריכוז בלימודים.

קושי בתיאום יד ועין

כמעט לכל אחד יש יד אחת חזקה יותר מהשנייה והמצב הרצוי הוא שהעין הדומיננטית תהיה בצד של היד החזקה (למשל אם יד ימין היא החזקה עין ימין אמורה להיות גם חזקה לעומת עין שמאל). כשאין התאמה וצד דומיננטי הדבר יכול להוביל לתופעות שונות שאחת מהן היא הפרעות קשב וריכוז במהלך הלימודים.

חוסר שינה

חוסר בשינה מוביל באופן ישיר לחוסר ריכוז. גם שינה בשעות שאינן מתאימות לילדים יכולה לפגוע בהן. ילדים זקוקים לשגרת שינה טובה שתלווה אותם לאורך השבוע כדי להצליח להגיע לרמות ריכוז גבוהות. ילדים שסובלים מחסך בשעות שינה (גם אם הם לא מדווחים על עייפות) עלולים לשבת בכיתה כשדעתם מוסחת והם לא מצליחים להקשיב למה שקורה בה.

ארוחת בוקר עתירת סוכרים

הסוכר עושה עבודה נפלאה בגוף אך לזמן קצר מאד. הוא נותן תחושה של התרוממות רוח, גורם לשמחה ומרים את האנרגיה. אבל, הבעיה היא שזמן קצר לאחר שהוא יוצר את התחושה הזו הוא מוריד אותה לרמות בהן הגוף יכול לחוש מחסור. ארוחת בוקר עתירת סוכרים עלולה להפריע לילדים להתרכז ולהקשיב בשיעור ויכולה להוביל לתסכול לאורך זמן.

חוסר עניין בנושאים שונים

רבים מכירים את הסיטואציה שבה הם לא מצליחים להבין חומר או נושא שהם לא מתעניינים בו. כמבוגרים לא תמיד אנחנו חייבים להבין את החומר שמוצג לנו, אך ילדים צריכים ללמוד בכיתה את כל נושאי הלימוד ואלו אמורים לפתוח בפניהם אפשרויות חדשות. ילדים שמתקשים למצוא עניין בנושא הלימוד יכולים לאבד ריכוז בקלות, מה שיכול להשפיע על הציונים בלימודים וגם על ההתנהגות בכיתה שעלולה להשפיע על הילדים מסביב.

קושי חברתי

קושי חברתי מתבטא בצורות שונות כמו קושי ליצור קשרים חברתיים, קושי לפרש סיטואציות חברתיות ועוד. ילדים אשר מתקשים להתנהל בחברה יכולים לחוות הסחת דעת מפעילויות שונות שקורות במסגרת הכיתה ולא להצליח להתרכז כיוון שקורים בה דברים שהם לא יודעים לפרש.