aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

בשנת 2016 אובחנו כ-14% מילדי ישראל כבעלי הפרעות קשב וריכוז. נתון זה מעלה מספרים גבוהים מהנתונים העולמיים ומכפיל עצמו בהשוואה לנתונים בעשור שלפני. הזמינות של האבחונים גדלה בשנים האחרונות ואיתה גם ה"פופולאריות" שלהם. העובדה שהם פעמים רבות מובילים להקלות, לתגית ש"מסבירה את מצבו של הילד" ונותנת תשובות לשאלות לא פתורות במערכת החינוך ואצל ההורים, מעודדת רבים לגשת אליהם.

הסיבות לעלייה במספר המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז

היום, להיות בעל הפרעות קשב וריכוז, זה לא מצב שמרגיש יוצא דופן. עד לפני כעשור, ילדים שאובחנו היו חריגים, המושגים בתחום לא היו מוכרים והורים אשר ילדיהם סבלו מההפרעה מצאו עצמם פעמים רבות מתמודדים מול המערכת בהסברת התחום, מה שהיום לא נדרש מהם.

המודעות שעלתה, יחד עם זמינות האבחונים ואפילו סבסוד שלהם על ידי ביטוחים שונים, הובילה לעלייה בביצוע הבדיקות השונות, לעלייה במספר הילדים שנמצאו בעלי הפרעות קשב וריכוז ובסופו של דבר הובילה לכך שיותר ויותר ילדים נוטלים תרופות מדי יום.

מהי המטרה של האבחונים?

אחת השאלות שכל הורה צריך לשאול את עצמו לפני שהוא ניגש עם ילדו לביצוע אבחון, היא מה המטרה שלו. ישנם הורים אשר מראש דוגלים בגישה לתת לילד תרופות, אך אלו מעטים והרוב מחליטים לבצע מחקר, לפני או אחרי האבחון. בעוד שהמטרה של מי שמבצע את האבחון היא לקבוע האם יש או אין לילד הפרעה, המטרה שרוב ההורים מגדירים לעצמה היא למצוא פתרון והוא לא נמצא בתווית שתהיה על הילד ולא בתרופה.

על נזקי התרופות

על נזקי התרופות כמו הריטלין נאמר ונכתב רבות. אפשר למצוא שלל מחקרים המקשרים בין דיכאון, האטה בגדילה, חוסר תיאבון ועוד תופעות רבות לבין נטילת ריטלין. התפקיד של התרופה היא להוריד לזמן מה את הקצב ולאפשר לילד להתרכז כשהמחיר יכול להיות משמעותי. נוסף לתופעות הלוואי ישנה תופעה שחלק מאלו שנטלו ריטלין יכולים לדווח עליה והיא אי-קבלה על ידי החברה. כלומר, התפקיד של הריטלין הוא לשנות את הילד, להפוך אותו למרוכז יותר ולקבל פתרון קסם מידי.

האלטרנטיבה לתרופות

כל הורה אשר מגיע לשלב בו ממליצים לו לתת לידו ריטלין להמשך חייו, צריך לשאול את עצמו אם ישנה אלטרנטיבה והאם זה נכון לתת לילד מדי יום תרופה. חשוב לדעת כי ישנו טיפול אלטרנטיבי להפרעות קשב וריכוז למשל, הגישה ה-NDFA כשהמטרה שלו היא לטפל מן היסוד תוך מתן כלים לילד להתמודד עם הקשיים השונים. כמובן, כשמדובר בהפרעות השונות, לא רק הסביבה סובלת אלא גם הילד עצמו ולכן חשוב לעבוד איתו עד להפחתה משמעותית בהפרעה, השגת קשב וריכוז וכל זאת תוך שמירה על הביטחון העצמי שלו.