aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

אל הקליניקה מגיעים ילדים והורים עם קשיים שונים ועם אינספור סיפורים. כל ילד הוא עולם ומלואו, כל אחד מגיע מסיבה ייחודית, חלק מגיעים בשל המלצות של הסביבה וחלק מגיעים כשהם כבר מגדירים באופן מדויק את הבעיה. כיוון שישנן דרכים שונות לביטוי קשיי ויסות חושי, חשוב לשים לב לכל תלונה ולהיות קשובים גם כשהסביבה מרמזת שייתכן וכדאי לבדוק את הנושא.

מה קורה לילד עם קשיי ויסות חושי בסביבה

כפי שציינתי, כל ילד הוא יחיד ומיוחד, כל אחד מגיע עם סיפור משלו. המשותף לכולם הוא התסכול, חוסר ההבנה החברתית והשונות שמורגשת. מבחינות רבות, בהתחשב בכך שכל אחד הוא יחיד ומיוחד, אין ממש סיבה לכך שילד עם קשיי ויסות חושי ירגיש שונה, אך זוהי המציאות ואפשר לראות שזו באה לידי ביטוי בדרכים מגוונות ובהן:

קושי להתמודד מול צעקות – באופן טבעי ילדים יכולים לצעוק ולצרוח מתוך משחק. הם יכולים לעשות זאת מתוך התרגשות, תוך כדי ריצה, בהתלהבות של ניצחון במשחק וכשהם מגלים משהו חדש ומרגש. בסיטואציות כאלה ילדים עם קשיי ויסות חושי יכולים לחוש כאב של ממש והדבר יכול להיגמר גם בבכי. או באלימות כלפי הצד המרעיש.

סנוור במשחק ובכיתה – האור אשר לחלקנו הוא טבעי ונעים יכול להיות לילדים אחדים מאתגר במיוחד. ילדים אשר יושבים בכיתה באזור שהשמש חודרת ויכולה לפגוע בעיניהם, יסיתו שוב ושוב את המבט ויתקשו להתרכז ואילו מהמנורות בכיתה. כאשר הילד מגיע עם תלונה על כך שהאור לא נעים לו, כדאי לבחון את הוויסות החושי.

הימנעות ממגעים – בעוד שישנם ילדים אשר רואים את חול הים, מורידים מיד נעליים ומתחפרים בחול, אחרים יתרחקו ממגע זה ככל הניתן. קשיי ויסות חושי יכולים להתבטא גם בהימנעות ממגעים כאשר אחדים לא יאהבו מגע של דשא, אחרים יהיו מתוסכלים מהפתק בחולצה, חלקם ימנעו מכל מגע זר ואחרים דווקא להפך, ינסו לגעת בכל דבר, כל הזמן.

בררנות במאכלים – זו ככל הנראה תלונה של הורים רבים. ילדים נוטים להיות בררניים באוכל ולבחור את המאכלים המועדפים עליהם גם אם אין להם כל קושי של ויסות חושי. אבל, אם הם מסרבים לשנות מרקמים, נמנעים מאחדים ואם הדבר מוביל לחסרים תזונתיים, חשוב מאד להבין את מקור הסיבה לבררנות ולטפל בה.

תסכול מריחות – בזמן שיש ילדים שיכולים לא להתקלח במשך ימים בלי לחוש כל הפרעה, אחרים "יריחו אותם" ויהיו מתוסכלים מכך. רגישות לריח היא לא רק מפריעה אלא גם לא נעימה ומעמידה לא פעם את הילד בעל הקושי מול סיטואציות חברתיות שלא תמיד יש לו את הכלים לצאת מהן בצורה טובה.

אמרו לכם את צמד המילים "ויסות חושי"

אם אתם הורים לילד שלא תמיד מסתדר בסביבה, שלא תמיד מרגיש שייך ומתלונן על דברים שלא תמיד אתם מבינים אותם, יכול להיות שכבר שמעתם את צמד המילים "ויסות חושי". יכול להיות שהמורה, הגננת או החברים סיפרו לכם על כך וכבר הציעו לכם "לעשות משהו בנידון". אם ילדיכם זוהה על ידי הסביבה כבעל קושי יכול להיות שזה הזמן ליצור קשר, למלא טופס באתר או פשוט להתקשר. יחד נבחן אם שיטת NDFA יכולה לסייע לו או לא.