aaa

 

מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

כהורים אנחנו מתרגשים בכל פעם שהילדים שלנו עוברים שלב. אנחנו מתרגשים עם הרמת הראש הראשונה, הזחילה, הישיבה, ההליכה, הדיבור ולאחר מכן מהליכי ההתבגרות והלמידה השונים. אצל רוב ההורים ההתרגשות של ילד שכותב אינה זהה לילד שהולך ללא עזרה, אך עלינו להבין שמדובר בצעד משמעותי עבור הילד. רוב ההורים שמים לב דווקא לילדים שמתעכבים בכתיבה ולפעמים בבירור מעמיק אפשר לעלות על כך שהיו בעיות התפתחותיות או שהילד לא זחל.

חשיבות הזחילה

הזחילה יוצרת חיזוק של חגורת הכתפיים והיא מפתחת את הקואורדינציה. כדי להגיע לזחילה התינוק צריך להפעיל יד ורגל נגדיים, מה שמפתח את מערכת ההצלבה שמעודדת תיאום בין שני חלקי המוח. הזחילה יוצרת הפרדה(בידול) בין האיברים, תיאום בין העין ליד ועוד. הזחילה חשובה מאד והיא למעשה אבן דרך בהתפתחות הפיזית והקוגניטיבית שמובילה בסופו של דבר את תהליך הלמידה.

למה כדאי לשים לב

מדריכי התפתחות שונים יסבירו מה יש לעשות עם תינוקות שאינם זוחלים וכיצד לעודד אותם לבצע פעולות שונות של אלכסונים. כיוון שההשפעה של הזחילה נמשכת לאורך השנים ויכולה להשפיע על יכולת הכתיבה, הדבר הראשון שההורים יכולים לעשות הוא לזכור שילדם לא זחל כתינוק. כדי להשלים את הפערים השונים אפשר לתת לילד לבצע תרגילי אלכסון ותרגילי שמיניות, אשר יכולים ליצור קשרים במוח ולעודד את תהליך הכתיבה.

למעשה, ההורים צריכים לשים לב לשני דברים; עליהם לזכור אם הילד התפתח כהלכה או אם היו בעיות התפתחותיות ועליהם לעקוב אחר הילד כשהוא מגיע לגיל בית הספר ולבדוק אם מתעוררים קשיים כמו באחיזת העיפרון, הקריאה או כל בעיה אחרת.

אבחון וטיפול בבעיות התפתחותיות

בכל מקרה שהילד מראה קושי במהלך הלימודים כדאי מאד להתייחס לכך ולצאת מנקודת הנחה שמדובר בקושי אמיתי ולא בחוסר חשק לעשות דבר מה. בשלב הראשון מומלץ מאד לעקוב אחר התפתחות הילד והתפתחות הלימודים כאשר אפשר להתייעץ עם המורה בכיתה למעקב ולקבלת רושם כללי על הילד. לאחר ההבנה שישנו קושי אפשר לבצע אבחון כמו אבחון NDFA כדי לאתר את הקושי, להבין מאיפה הוא נובע ולקבוע את הטיפול הטוב ביותר.

טיפול בקשיים בכתיבה יכול לכלול תרגילי אלכסון, תרגילי שמיניות, חיזוק שרירי כף היד, גמישות שורש כף היד וחיזוק חגורת הכתפיים. כל התרגילים דורשים מספר דקות בכל יום והם יכולים להיות מהנים מאד גם לילד וגם להורים. התוצאה של אבחון ממוקד וטיפול היא הקלה על תהליך הכתיבה, תחושת ביטחון ומניעת פערים לימודיים שיכולים להיווצר בשל קשיי כתיבה.