aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

שנת הלימודים החדשה נמצאת בפתח ועומדת להשאיר את החופש הגדול כעוד זיכרון באוסף שלנו. הורים רבים מעידים על כך שבמהלך החופש השגרה השתבשה והגבולות היטשטשו והתקופה של סוף החופש הגדול היא הזמן להתחיל להתארגן לשנת הלימודים. חלק מהתארגנות לשנת הלימודים הוא יצירת תזכורת לגבולות ויצירת שגרה.

שעת השינה

אצל משפחות רבות שעת השינה משתנה בחופש הגדול. משפחות שטסו לחו"ל ובמיוחד ליעדים שבהם השקיעה מאוחרת או שיש הפרש שעות, מעידות ששיבוש שעת השינה התבטא גם בטיול וגם לאחר החזרה לארץ. אין זה משנה מה הסיבה שהילדים הולכים לישון בשעות לא שגרתיות, השבועיים האחרונים של החופש הם זמן מצוין להתחיל להחזיר את הילדים לשעת השינה שלהם כשהמטרה היא שבימים שלפני הלימודים הם כבר ישנו בזמן הנדרש.

כל שעה בשינה יכולה לעשות הבדל גדול ביכולת הריכוז של הילדים, בהתנהגות שלהם ובתגובות שלהם לסביבה. הורים שלא בטוחים מהי שעת השינה הנכונה ביותר לילדם ישמחו לדעת את הנתונים הבאים:

ילדים בגילאי 5-3 צריכים לישון 13-10 שעות בלילה.

ילדים בגילאי 13-6 צריכים לישון 11-9 שעות בלילה.

ילדים בגילאי 17-14 צריכים לישון 10-8 שעות בלילה.

התעוררות בבוקר

כמו שחשוב שהילדים ישנו מספיק שעות בלילה כך גם חשוב שהם יתעוררו בשעה הנדרשת ויש להתחיל להכין אותם להתעוררות בזמן לפחות שבוע לפני ששנת הלימודים מתחילה. כדי להתעורר בזמן על הילדים ללכת לישון בזמן ועם זאת חשוב להבין שילדים שהשעות אצלם השתבשו צריכים לעבור את ההליך בהדרגה. כדי לעודד את הילדים ללכת לישון מוקדם מומלץ מאד להקדים את ארוחת הערב, לתכנן פעילות מעייפת (כמובן, בהתחשב במזג האוויר, אך לנסות להימנע מצפיה בטלוויזיה ללא כל מעש) וחשוב מאד להעיר בזמן שבו מתעוררים בשנת הלימודים.

אוכל

לפעמים בחופש הגדול כשיוצאים הרבה, מבלים עם חברים, משפחה או פשוט עושים דברים לא שגרתיים, האוכל נשכח או פשוט משתנה. ילדים רבים (כמובן, לא כולם) אוכלים ארוחות קלילות, משנים את שעת הארוחה (אופי וזמני הארוחות יכולים להשתנות גם בעקבות החום) ואצל ילדים שהתזונה השתנתה יש להתחיל לחזור לשגרה ולנסות להרגיל לארוחות בדומה לשנת הלימודים.

חשוב מאד להקפיד על ארוחת בוקר, לעודד את הילד לאכול עוד לפני ארוחת הצהריים (גם אם מדובר רק בפרי) וכמובן להקפיד על שעת ארוחת הערב כך שתתאים לשעת השינה המומלצת. ישנם הורים שיכולים להעיד על התנהגויות שונות כשהילד רעב או לא אכל בזמן וסוף החופש הגדול זה הזמן להיות עם אצבע על הדופק ולהתחיל לחזור לשגרה.

 

החזרה לשגרה באופן הדרגתי חשובה לכל הילדים ובוודאי לילדים עם קשיי ויסות חושי או הפרעות קשב וריכוז שעבורם התהליך יכול להיות ארוך יותר משאר הילדים. בעשרת הימים האחרונים של החופש אפשר להתחיל ליצור מסגרת חדשה ולהיכנס לשנת הלימודים כשכולם מוכנים אליה.