aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

"כל היום הוא זז ובסוף, כשהוא נכנס למיטה, הוא לא נרדם…" זוהי אינה תחושה של אמא אחת בלבד. ילדים רבים מגיעים אל הלילה לאחר שהיו פעילים כל היום ובכל זאת, כשמגיע הזמן לישון הם לא נרדמים. יכולות להיות לכך סיבות רבות ואחת מהן היא היפראקטיביות .

ילדים רבים אשר סובלים מהיפראקטיביות סובלים גם מקשיי שינה. במחקר אשר בדק את הנושא עלה כי כ-70% מההורים דיווחו על בעיות שינה בילדים, בעיות המתבטאות בקושי לישון ו/או קושי לשמור על רצף שינה מלא לאורך הלילה (Cortese, Faraone, Konofal, & Lecendreux, 2009). נתון נוסף שעלה במחקר אחר מעלה כי חומרת ההפרעות אצל ילדים היפראקטיביים גדולה יותר מזו שנמצאה אצל ילדים שאינם היפראקטיביים (Sung, Hiscock, Sciberras, & Efron, 2008).

הסיבות לכך שלמי שיש היפראקטיביות סובל יותר מהפרעות שינה

הסיבות לכך שילדים היפראקטיביים סובלים מהפרעות שינה יותר מילדים שאינם היפראקטיביים (באחוזים באוכלוסייה) קשורות בחלקן במקור ההפרעה עצמה, שלעתים מתלוות להפרעות נוספות, בחלקן קשורות בתרופות הניתנות לילדים ובחלקן הן קשורות לפעילות המתקיימת לפני שהולכים לישון ובחלקן בגלל קושי חושי כמו חסר בתחושה העמוקה של הגוף, השרירים ( התחושה הפרופריוצפטיבית).

הערב הוא זמן להתחיל להירגע, אך לא בכל הבתים הדבר קורה או אפילו מתאפשר. הגוף עצמו זקוק להפרדה בין היום ללילה, בין הפעילות האקטיבית של היום, לבין הפעילות הרגועה שמובילה בסופו של דבר גם לשינה. כאשר ישנו חוסר בשינה לאורך זמן הדבר הופך לגלגל שקשה להורים לעצור אותו. הילדים אינם רגועים, לכן בערב קשה להתארגן, הם הולכים לישון מאוחר ולמחרת שוב חוסר הרוגע בא לידי ביטוי.

להירגע לאורך היום ולפני השינה

אפשר לראות מתוך מחקרים שונים שבוצעו על היפראקטיביות ועל שינה כי התרופות פעמים רבות לא רק שלא עוזרות אלא מחמירות את בעיית השינה. לכן הפתרון התרופתי לרוב לא יהיה הפתרון הנכון ובוודאי שלא יטפל בבעיה מן היסוד.

שני הדברים שיכולים לסייע להורים כדי להכניס את ילדיהם ההיפראקטיביים לשינה טובה יותר. האחד הוא שגרה והשני הוא אבחון וטיפול מן היסוד. בשיטת NDFA מבצעים אבחון מקיף לזיהוי מה שמוביל להיפראקטיביות ובסופו מקבלים ההורים סדרת תרגילים כולל הוראות כיצד ומתי לבצע אותם (מדובר במספר דקות ספורות כל יום). התרגילים עוזרים לשינה ואפשר להשתמש בהם גם כדי ליצור שגרת ערב מרגיעה.

שינה טובה תורמת למהלך יום תקין

רגע לפני שאכתוב את המשפט הבא אציין כי אין קסמים ואי אפשר לצפות לשינוי קיצוני תוך יום אחד בלבד. אבל, שינה טובה תורמת למהלך יום תקין ונוח. ילדים אשר מפסידים שעות שינה או שהשינה שלהם אינה רציפה, נוטים להיות עצבניים, מתוחים ופחות מרוכזים במהלך היום, מה שפעמים רבות מוביל גם לחוסר שינה בלילה למחרת.

שינה טובה תורמת למהלך יום תקין, הן בילדים והן במבוגרים. היא חשובה לילדים היפראקטיביים וללא בעיות של היפראקטיביות ולכן חשוב לטפל בה מן היסוד, בצורה שתעזור ליצור שגרת שינה בריאה ונוחה לכל המשפחה.