aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

דיסלקציה היא לקות למידה אשר קשורה בקושי בקריאה. מבחינת לקויות למידה, הדיסלקציה היא בין הלקויות הנפוצות ביותר והיא אינה נעלמת מעצמה עם השנים ולכן אנו יכולים לראות דיסלקציה בילדים, נוער ומבוגרים.

כיצד מתבטאת דיסלקציה

דיסלקציה מתבטאת בקושי לקרוא, להבין את השפה הכתובה ואת סימני הכתב השונים. מי שמתקשה לקרוא בעברית יתקשה לקרוא גם בשפות אחרות כיוון שהקושי מתייחס לתפיסה של הכתב ולא לשפה המדוברת אם כי הקושי יכול להופיע ברמה שונה או בביטוי שונה עבור אלו שלומדים מספר שפות או אף דוברי מספר שפות בבית.

דיסלקטים רבים עלולים לפתח לקויות למידה נוספות לדיסלקציה וזאת בשל ההימנעות ממפגש עם השפה הכתובה. בעלי לקות של דיסלקציה יכולים לקרוא, אך הם מתקשים לעשות זאת, הם קוראים לאט ובמידה והלקות לא מאובחנת הם עלולים למצוא עצמם יוצרים פער בלימודים.

זיהוי הקושי של לקויות למידה

ללקויות למידה רבות יש סימנים מקדימים. קושי להתלבש, להתארגן מבחינה מוטורית, אחיזת עפרון מסורבלת ועוד יכולים להיות סימנים מוקדמים אשר יכולים להצביע על קושי. סימנים אלו יכולים להופיע כבר בגילאי הגן ואם הם מופיעים כדאי לבחון אותם ולעקוב אחר התפתחות הילד. עם הכניסה לבית הספר יכולים להופיע קשיים בקריאה, בכתיבה ובאיות ואז יש לבצע אבחון וטיפול כדי למנוע יצירת פער לימודים.

הקשר בין לקות למידה ומנת משכל

בעבר, לקות למידה נקשרה בטעות לילדים שלא מתאמצים (שלעתים סבלו מתגיות שלא לצורך כמו "עצלנים") ובעלי מנת משכל נמוכה. היום אנו יודעים כי אין קשר בין דיסלקציה לבין מנת משכל למעט היכולת לאתר אותה. כלומר, הדיסלקציה עצמה תאובחן לאחר שילד, נער או מבוגר, יראה קושי בקריאה לעומת מה שמצופה ממנת המשכל שלו.

פעולות ראשוניות

ילד אשר מתקשה לקרוא ולכתוב יכול להיות בעל לקות למידה אך לא תמיד זו הסיבה לקושי. לכן, חשוב מאד לבצע כמה פעולות כשהילד מתקשה בתחילת הלימודים וביניהן:

להיות קשובים – חשוב מאד להקשיב לילד ולהבין מה הקושי שלו. אם הילד מתלונן על כך שקשה לו להבין את האותיות, שהוא לא מצליח לזהות אותן או שהוא לא מבין את הכתב של המורה, יש לבצע מעקב ולשקול ביצוע אבחון.

ללמוד יחד – על פניו התפקיד של המורים הוא ללמד את הילדים, אך אנחנו כהורים חייבים לשים לב לקשיים שעולים בתהליך הלמידה ואם אנחנו לא נמצאים בתהליך הלמידה קשה לנו לזהות את הקושי. במיוחד בתחילת הלימודים מומלץ מאד להתחיל לקרוא יחד, לראות איך הילד מתמודד עם שיעורי הבית ולנסות להבין אם ישנו קושי בכיתה או לא.

אבחון וטיפול

אבחון יכול לעזור לילד מבחינות שונות. הוא יוכל לקבל כלים להתמודד עם הקושי שלו וגם אם הדיסלקציה לא תעלם מחייו, הוא לא יפתח פער לימודים אלא יקבל כלים חדשים (שלא נלמדים בבית הספר) שיעזרו לו ללמוד בדרך שמתאימה לו.