מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית(NFDA) כפתרון יעיל להפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה, בעיות חברתיות והתנהגותיות – ילדים ומבוגרים

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית נותנת מענה שלם כשמדובר על בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, ליקויי למידה שונים, בעיות חברתיות,התנהגותיות והתפתחותיות, באמצעות תרגילים פיזיים ללא שימוש בתרופות.

מה זו הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית ?

הגישה  הנוירו-התפתחותית-תפקודית הינה גישה התפתחותית דינאמית רב מערכתית.

בראש וראשונה היא גישה התפתחותית, שכל הזמן משתנה.

הרציונל של הגישה הוא שתפקודים מתפתחים בנוכחות סביבות מסוימות. חשוב לדעת מה התפקודים החשובים והיסודיים להתפתחות יכולת לימודית, חברתית ומהן ההתנסויות הנדרשות לפיתוח התפקודים הבסיסיים האלו.

על פי גישה זו תפקודי האדם נבנים בשלבים, זה על גבי זה. כל שלב תלוי בקודמו, וכמו בפזל – כל החלקים מרכיבים את השלם.

מבחינה מעשית, המשמעות היא, שמטפלים ישירות בתפקודים התפתחותיים מוקדמים ולא בסימפטומים הנראים לעין בלבד ובכך מונעים בעיות בעתיד של הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה שונים, בעיות חברתיות והתנהגותיות.

העיקרון המנחה הוא שכל פעולה, שהילד עושה, קשורה ומפעילה כמה מערכות גוף בו זמנית. למשל, כאשר תינוק מכניס צעצוע גומי לפיו – הוא מפעיל כמה מערכות גוף בו זמנית כמו העצבים, השלד, השרירים, החושים, הרגש והקוגניציה. כל מערכת תורמת את הערך הייחודי שלה לפעולה השלמה על פי יכולתו ההתפתחותית של הילד.

המערכת המורכבת הזאת מופעלת ומותנית ע"י הרצון והסקרנות של התינוק ולאחר שהמוח נותן את הפקודה – כל המערכות מתארגנות ביחד כדי לבצע את המשימה ומכאן החשיבות שיש לכל חלק במערכת. ברגע שחלק אחד לא יפעל כראוי תיפגע איכות התפקוד של המערכת השלמה.

תפקידי כמטפלת הוא להביא את המערכת השלמה לתפקוד הרמוני ושלם ולאפשר מיצוי מקסימלי של יכולות הילד.

באילו מצבים ניתן לטפל באמצעות הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA)?

הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות ( ADHD – Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder).

הפרעות קשב וריכוז ( ADD – Attention-Deficit Disorder).

ליקויי למידה כגון בעיות בקריאה, כתיבה וחשבון (דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה).

בעיות חברתיות והתנהגותיות – כגון אלימות, התפרצויות זעם, הסתגרות, קושי בהבנה של קודים חברתיים ובתפקוד החברתי.

קשיים התפתחותיים שונים –  כגון קשיים מוטוריים, תקשורתיים ,שפתיים ורגשיים.

מפתח הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA), הינו רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר.

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA) זוכה להכרה רחבה ועקרונותיה מועברים, החל משנת 1988, בגנים ובתי-ספר, בעשרות ערים בישראל, בפיקוח משרד החינוך וזאת במסגרת תכנית חינוכית לקידום כישורי הלמידה וההתנהגות, שמטרתה קידום תפקודים ויכולות, של כל הילדים, ברמה הקהילתית.

  מערכות תחושתיות ותפקודיות נבדקות בגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית.