aaa
מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

הורים רבים אשר מגיעים לביצוע אבחון לקויות למידה נשאלים מתי הילד שלהם זחל, האם זחל ומתי התחיל ללכת. רבים מההורים לא מבינים מדוע שאלות אלו מופיעות ומה הקשר בין שלבי ההתפתחות המוקדמים לבין לקויות למידה.

כמובן, כאשר מגיעים עם ילד בגיל בית הספר לאבחון לא ניתן לחזור אחורה ולבקש ממנו לזחול, אך כן ניתן להשלים את הפער באמצעות תרגילים שונים. כדי להבין מדוע מופיעות כל שאלות ההתפתחות, ריכזתי עבורכם מידע רלוונטי בכתבה.

שלבי ההתפתחות המוקדמים

שלבי ההתפתחות הראשונים חשובים מאד בכל הנוגע ליכולות הלמידה העתידיות. כל שלבי ההתפתחות נבנים כאבני דרך וכל שלב מקדים מפנה את המקום להיווצרות השלב הבא אחריו. התינוק, עובר במהלך שנתו הראשונה (מי יותר ומי פחות) משכיבה להליכה ובדרך עובר התנסויות רבות אשר קשורות בתנועת האלכסונים, חיזוק שרירי הכתפיים וגם הליך למידה עצמי שאינו נעשה מתוך מודעות.

נקודות ציון חשובות שההורים יכולים להבחין בהן בתקופה זו הן הרמת הראש, היפוך מהבטן לגב ומהגב לבטן, זחילת גחון (תינוקות רבים נעים אחורה לפני שהם נעים קדימה או מסתובבים סביב עצמם), זחילה על 6, ישיבה ספונטנית (ללא עזרה), עמידה והליכה. כל נקודת ציון היא נקודה מרגשת מאד עבור ההורים וחשובה גם להתפתחות העתידית.

הקשר בין התפתחות הילד לבין לקויות למידה

החשיבות של שלבי ההתפתחות המוקדמים אינה מסתכמת "רק" במה יכול התינוק לבצע בשלבים השונים. כמטפלת בלקויות למידה אני יכולה לספר כי פעמים רבות ילדים אשר אינם עברו את כל שלבי ההתפתחות, או ילדים אשר עברו עליהם במהירות, מוצאים עצמם מתקשים בלמידה.

לקויות למידה יכולות להופיע בצורות שונות. אצל חלק מהילדים יהיה קושי לקרוא, אצל חלק יהיה קושי לכתוב ועוד מגוון של קשיים. הקשר בין הקשיים השונים לבין ההתפתחות המוקדמת הוא ההתנסויות החשובות להתפתחות המוח ולהתפתחות המוטורית. בכל שלבי ההתפתחות התינוק מגלה את העולם במימד חדש, עובר למידה של מרחב ומפתח את הקורדינציה.

דילוג על שלבי ההתפתחות מוביל לא פעם לקושי שבא לידי ביטוי בעתיד. הקושי יכול לבוא לידי ביטוי בפעולות מוטוריקה, גסה או עדינה, בפעילות של חגורת הכתפיים וכמובן בתהליכי הלמידה העתידיים. חשוב לדעת כי להתפתחות המוקדמת ישנה השפעה על הלמידה המאוחרת ולדעת כי במידה ולילד ישנן לקויות למידה אלו יכולות להיות תוצאה של ההתפתחות המוקדמת וכי אין מדובר בעצלנות. יותר מכך, כדאי לדעת כי יש מה לעשות בנידון וכי ניתן לטפל בלקויות.

מה ניתן לעשות במידה והיה דילוג על שלב התפתחות?

בעת בחינת לקויות למידה נשאלים ההורים על שלבי ההתפתחות המוקדמים על מנת לתת מענה מה גורם להן. במידה והילד לא דילג על שלבי התפתחות, עבר אותם במהרה או שעבר אותם באיחור משמעותי, יש מה לעשות בנידון.

דרך אבחון מקיף על התנהלותו של הילד והסתכלות כיצד הוא נע במרחב, מחזיק את העיפרון, מצייר ומחזיק את גופו, ניתן לבדוק את הקשיים ולהתאים לילד תרגילים. חלק מהתרגילים הניתנים כדי לעזור לילדים עם לקויות למידה יהיו מקבוצת "תרגילי שמיניות" אשר כוללים ציור על נייר של הספרה 8, הליכה במרחב בשמיניות ועוד.

המטרה של התרגילים היא לעזור לילד להשלים את החסר והתוצאה היא גם התקדמות משמעותית בלימודים והקלה על הלקויות השונות. באמצעות תרגילים פשוטים אותם מבצעים מספר דקות בכל יום ניתן להקל על לקויות הלמידה ואף להתגבר עליהן לחלוטין.