aaa

 

מלאו את השאלון שלהלן ואני חוזרת אליכם עם המשך האבחון והטיפול >>> 

מומלץ לעשות את האבחון בתחילת שנת הגן  על מנת לוודא הכנה לכתה א עם כישורים מתאימים ולא יתפתחו קשיים נוספים ותסכולים.

אבחון נוירו-התפתחותי-תפקודי (NDFA) כולל מספר מרכיבים:

1.אבחון בשלות ללמידה , הכנה לכיתה א.

2. בדיקה נוירו-התפתחותית.

3.בדיקת חוסר איזון במערכת הקשב.

האבחון מהווה הערכה תפקודית ומיועד לאתר תפקודים לקויים או בלתי יעילים אצל ילדים בגיל גן טרום-חובה וגן חובה.

 באבחון נבדקים תפקודים התפתחותיים, המהווים תשתית חשובה ללמידה והתנהגות בכלל, וגם תחומי ידע נרכש, החיוניים אף הם כתשתית למידה, הכנה לכיתה א.

האבחון אינו בודק אינטליגנציה, ואין לו ציוני תקן ונורמות.

מטרתו העיקרית אינה קביעת השם אלא בסיס לטיפול למטרת שינוי. לכן רצוי להסב בזמן תשומת לב לקשייו של הילד,כך שאפשר יהיה להגיש לו עזרה בשיקום תפקודיו וברכישת ידע.

1. אבחון בשלות ללמידה, הכנה לכיתה א

בחלק זה נבדקים התחומים הבאים:

* התמצאות בחיי היום-יום בנושאים הקשורים בילד ובסביבתו.

* העתקת צורות- שבה נבדקים האינטגרציה הויזו-מוטורית וכן אפיוני הביצוע.

* אסוציאציה חזותית ושיום.

* קואורדינציה גסה ועדינה: פעולות מוטוריות שונות שבאמצעותן נבחנים תפקודיו השונים, כמו: בידול איברים, שיווי משקל, דומיננטיות של רגל ויד, תיאום עין-יד-רגל, התנתקות מהקרקע, הצלבות- שחשובות לשליפה וזיכרון, תרגום שפה, קריאה והבנה. מיקוד ומעקבי עיניים, אומדן מרחק, וויסות כוח, חציית קו אמצע וכן מושגים שונים, כמו למעלה-למטה, למשוך וכו'.

* רצף שפה ומושגי זמן – כאן נבדקת היכולת לארגן מושגי זמן,  מרחב וגודל ברצף, מתוך הבנה של הסדר והמשמעות של יחידות זמן וגודל.

* התמצאות מרחבית- על גופו של הילד ולגבי עצמים המונחים לפניו, והבנתו את מושגי היחסים המרחביים, וכן נבדקים: חציית קו אמצע ודומיננטיות.

* סידרה עפ"י גודל – ידיעת מושגי הגודל והיכולת לארגן סידרה רצופה לפי גודל.

* סידרה עפ"י מיקום- כאן נבדקת יכולתו של הילד להתייחס לעצמים בתוך סידרה, עפ"י מיקומם זה ביחס לזה, מתוך הבנת  מושגי המקום.

* הפשטה והכללה – חשוב להבנת הנקרא, סיכומים בכתב, הבעה בע"פ והפרדה בין עיקר לטפל.

* כמויות, ספירה ומניה – נבדקת מיומנותו החשבונית של הילד בתחומי הערכת כמויות, ספירה , מניה, זיהוי ספרות ואופרציות חשבוניות בסיסיות.

* תפיסה חזותית – יכולתו של הילד להתבונן בצורות גרפיות, לזכרן (זיכרון מיידי) ולהבחין בין צורות דומות למדי, השונות זו מזו בפרטים מסוימים, בכיוון ו/ או בסדר של מרכיביהן. חשוב גם למעקבי העיניים ( מראה על חשד לאסטיגמציה).

2. בדיקה נוירו- התפתחותית.

בבדיקה זו נבדקים התחומים הבאים:

* מגע אצבעות – הפרדת אצבעות, בידול איברים, מוטוריקה עדינה ( חשוב מאד לכתיבה ).

* מעקב דו-עיני וכינוס. שניהם חשובים מאד לקריאה.

* זיכרון שמיעתי – לטווח קצר, ביצוע הוראה שניתנה ( לא שימור החומר), שחזור תוכן והבנת הנשמע.

* זיכרון קינסתטי – (ללא הסתמכות חזותית) – שימור תבנית במוח שזה הבסיס לכתיבה בדפוס, וחשוב להעתקה עיוורת ( למשל- מהלוח).

* חציית קו אמצע – זוהי יכולתו של צד אחד של הגוף לעבוד בצידו השני עם פיקוח של אותו צד במוח.

* דומיננטיות-  של עין, יד ורגל.

* בדיקה בינו-קולרית ( דו-עינית).

* גרפיסתיזה- כאן נבדקים הערוץ המגעי, הקינסתטי, החזותי והמילולי.

* מושגי חשבון – הפיכות: עלייה וירידה בציר המספרים וגם כיווניות.

3. חוסר איזון במערכת הקשב. (ויסות תחושתי)

בבדיקה הזו נבדקות רגישויות יתר או חסר :

בתחושה הווסטיבולרית –  שזו תחושת התנועה ושיווי המשקל.

בתחושה הטקטילית – שזה המגע העדין על פני העור.

בחוש השמיעתי

בתחושה הפרופריוצפטיבית – שזו התחושה העמוקה של השרירים, המפרקים והגידים.

בתחושה הריחית

בתחושה הטעמית

בתחושת הכאב

רגישות לאור

קשב חזותי